Olyan világban élünk, melyben egyre nagyobb szerepe van a kölcsönöknek. Kölcsönöket kérünk és adunk. Mi a teendő, melyek azok a kötelezettségek, melyeket a halácha a kölcsönügylet résztvevőire ró?

A Rámbám a Misne Torá Hilchot Málve völajve részének 1. fejezet 1. haláchájában írja:

מצות עשה להלוות לעניי ישראל שנאמר אם כסף תלוה את עמי את העני עמך, יכול רשות תלמוד לומר העבט תעביטנו וגו’ ומצוה זו גדולה מן הצדקה אל העני השואל שזה כבר נצרך לשאול וזה עדיין לא הגיע למדה זו

Nagy micva (vallási jócselekedet) kölcsönadni a szegény zsidónak, mert írva van: „Ha pénzt adsz kölcsön népemnek, a szegénynek, aki veled van”[1]. Igaz, hogy ez lehetőségként fogalmazódik meg, de ez is áll a Tórában: „örömmel adj neki”[2], ebből következően kötelezettség. Ez nagyobb micva, mint a jótékonyság, mert aki kér, már eljutott oda, hogy kérnie kell.

Azonban, mint minden ügyletnek, a kölcsönadásnak és –vevésnek is vannak szabályai. E szabályok egyfelől védik a hitelezőt, aki vissza akarja kapni a pénzét, másrészt az adóst, aki esetleg önhibáján kívül nem tudja visszafizetni a kölcsönt. A halácha mindkét félhez nagy empátiával viszonyul, felsorolva mindkét fél kötelezettségeit.

A kölcsönadó első kötelezettsége, hogy nem szabad négyszemközt lebonyolítania az ügyletet.

A Talmud Bava Möciá traktátus 75b lapján áll:

אמר רב יהודה אמר רב: כל מי שיש לו מעות, ומלוה אותן שלא בעדים – עובר משום ולפני עור לא תתן מכשל

Ráv Jehuda mondta: Ráv szerint, akinek van pénze, és tanúk nélkül ad kölcsön, vétkes, mert áthágta a „vak elé ne vess gáncsot”[3] tilalmát. Vélelmezhető ugyanis, hogy az ügylet során nem tisztázta megfelelően a feltételeket, vagy félreérthetően fogalmazott. Ez estben az adós tudatlannak minősül, s a kölcsön nem vagy nem megfelelő visszatérítése kapcsán alkalmazott eszközök jogtalanok.

Ha nem kapja vissza időben a pénzét, akkor is figyelembe kell vennie a haláchát.

A Rámbám Hilchot Málve völajve 1. fejezet 2. haláchájában írja:

כל הנוגש העני והוא יודע שאין לו מה יחזיר לו עובר בלא תעשה שנאמר לא תהיה לו כנושה

Aki sürgeti a szegényt, akinek nincs miből visszafizetnie, áthág egy tiltó parancsolatot, a”ne légy uzsorás”[4] tilalmát.

A következő haláchában kifejti Maimonides, hogy tilos a hitelezőnek bármilyen módon zaklatnia, megfélemlítenie az adóst.

Értelemszerűen az adósra hárulnak nagyobb kötelezettségek. Melyek ezek?

A Sulchán Áruch Chajsen Mispot 97. fejezet 4. paragrafusa így ír:

אסור ללוה לקחת הלואה  ולהוציאה שלא לצורך ולאבדה עד שלא ימצא המלוה ממה לגבות חובו; ואם עושה כן נקרא רשע. וכשהמלוה מכיר את הלוה שהוא בעל מדה זו, מוטב שלא ללוותו ממה שילוהו ויצטרך לנגשו אחר כך ויעבור בכל פעם משום לא תהיה לו כנושה

A kölcsönvevőnek tilos felvennie a kölcsönt és szükségtelenül elköltenie, amíg nem tudja pontosan, hogy miből fizeti vissza, de ha így cselekszik, gonosznak neveztetik. S ha a kölcsönadó ismeri a kölcsönkérőt, s tudja, hogy megbízhatatlan, jobb, ha nem ad kölcsönt, mint hogy később követelje a pénzét, mert akkor áthágja a „ne légy uzsorás” tilalmát.

A Sulchán Áruch Chajsen Mispot traktátus 73. fejezetének 8. paragrafusában áll:

הנשבע לחבירו לפרעו ביום פלוני, והגיע הזמן {כג} והמלוה איננו בעיר, כד הוא פטור {כד} עד שיבא המלוה או שלוחו; כו] אבל צריך שיהיו המעות בידו באותו יום

Ha valaki megesküszik a felebarátjának, hogy adott napon fizet, s elérkezik a nap, de a kölcsönadó nincs az adott városban, akkor mentes az eskü alól, míg meg nem érkezik ő vagy a megbízottja. De a megígért napra a pénznek az adós kezében kell lennie.

Mikor jár le a megszabott határidő?

A Sulchán Áruch Chajsen Mispot traktátus 73. fejezet 9. paragrafusában áll:

הנשבע  לפרוע לא בראש חודש אדר, לב חייב לפרוע ביום החודש הראשון

Aki megesküszik, hogy Ádár hónap újholdján fizet, a hónap első napján kell, hogy fizessen.

Vannak ugyanis olyan hónapok, melyek újholdja két napból áll, s ekkor az első nap még az előző hónap utolsó napja. Jelen esetben a halácha egyértelművé teszi, hogy a pontos dátumot kell megjelölni.

A határidő lejártáig a hitelező nem követelheti a pénzét.

Mi a teendő, ha valaki nem tudja kifizetni időben az adósságát?

Jicchák Jáákov Weiss Minchát Jicchák c. responsumának 5. kötetében, a 121. fejezetben a következőket írja, kiindulópontul véve a Sulchán Áruch Chajsen Mispot traktátus 97. fejezet 23. paragrafusát, ahol mindazon tárgyak felsoroltatnak, melyeket az adósság fejében el lehet és kell venni az adóstól:

ואי תימא שבע”ח רשאי למכור כלי הקונה שאינו פורע חובו, עדיין יש לחקור מה דינם של הכלים הנ”ל, שם בש”ע (בסע’ כ”ג) מבואר כשמסדרין לבע”ח, נותנים לו כלי אומנות, ואילו שאר מטלטלין, אעפ”י שאין לו מזונות אלא מהם, אין נותנים לו, מפני שהם בכלל נכסים, ובע”ח גובה מהם חובו, והנה לפענ”ד החפצים הנ”ל אינם בכלל כלי אומנות, כי ארון מקרר, אעפ”י שנחוץ מאד במדינה חמה כמו ארגנטני’, בכ”ז אינו הכרחי, אם הקצב ימכור את הבשר מיד, כמו שעשו לפני שהומצא המקרר החשמלי, וה”ה למסור החשמלי, כי יכולין לשבור את העצמות גם בקופיץ פשוט, כמו שעשו מקדמת דנא. ומפני שאינני רוצה לסמוך על דעתי הקלושה, אני מרשה את עצמי לפנות להד”ג נ”י בבקשה להודיעני חוות דעתו הרמה בנידון זה, כי המצב הכספי של קהלתי דחוק, ומרובים צרכי עמי להקים בי”ס ת”ת וכו’, אהי’ אסיר תודה מאד אם הד”ג ישיבני דבר בקרוב ובמכתב רשום עכ”ל.

…minden olyan tárgyat is, amely nem művészeti alkotás, például a (hentes) hűtőszekrényét, még olyan országban is, ahol nagy a meleg, mint Argentínában, hiszen eladhatja a húst azonnal, mint a régi időkben, mikor még nem volt elektromos szekrény, vagy az elektromos darálóját, hiszen darálhat kézzel, mint a régi időkben…

Jelen esetben meg kell jegyezzük, hogy a tárgyak eladása nem az adós kötelezettsége, a hitelezőnek kell értékesíteni azokat, de oly módon, hogy az értük kapott összeg ne essék a kamatszedés tilalma alá. A hitelező azonban nem mehet be az adós házába a tárgyakért. van olyan vélemény is, mely szerint azok a tárgyak, melyek az adós birtokában vannak ugyan, de nem találhatóak nála, nem esnek a kártérítés körébe.

Rabbi Mordecháj Jáákov Breisch Chelkász Jáákajv c. munkája Jore Déá kötet 84. Fejezetében hosszasan kifejti, hogy a kölcsönvett összeget ugynabban a pénznemben kell visszaadni, amelyben felvették.

Végezetül álljon itt a Misna Ávot traktátus 2. fejezet 9. misnája:

אמר להם צאו וראו איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם רבי אליעזר אומר עין טובה רבי יהושע אומר חבר טוב רבי יוסי אומר שכן טוב רבי שמעון אומר הרואה את הנולד רבי אלעזר אומר לב טוב אמר להם רואה אני את דברי אלעזר בן ערך שבכלל דבריו דבריכם אמר להם צאו וראו איזוהי דרך רעה שיתרחק ממנה האדם רבי אליעזר אומר עין רעה רבי יהושע אומר חבר רע רבי יוסי אומר שכן רע רבי שמעון אומר הלוה ואינו משלם אחד הלוה מן האדם כלוה מן המקום ברוך הוא שנאמר (תהלים ל”ז) לוה רשע ולא ישלם וצדיק חונן ונותן רבי אלעזר אומר לב רע אמר להם רואה אני את דברי אלעזר בן ערך שבכלל דבריו דבריכם

Jochánán ben Zákkáj megkérdezte tanítványait, melyik a helyes út, melyhez ragaszkodni kell, s melyik az, melytől távol kell tartania magát az embernek. A rosszra adandó válaszként Rabbi Simon így szólt: ”ki kölcsönkér, s nem fizeti vissza”.

 

[1] Mózes II. 22/24

[2] Mózes V. 15/8

[3] Mózes III. 19/14

[4] Mózes II. 22/24

Reklámok